کارآفرینان می توانند مشاغلی را در زمینه فناوری برای متخصصان داخل کشور ایجاد کنند و در اثر رضایت شغلی که بوجود می آورند، علاوه برکلیه مزایای کارآفرینی، از فرار مغزها نیز جلوگیری کنند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلام ،در این نشست یک روزه که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد ،دکتر محمود احمد پور داریانی رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کارآفرینی پرداخت وگفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات زیادی در کلیه فعالیتهای اجتماعی از جمله کارآفرینی به وجود آورده و به عنوان مهم ترین ابزار کارآفرینی مدرن مورد توجه قرار گرفته است، همچنین کارآفرینی در فناوری اطلاعات پهنه وسیعی برای فعالیت دارد. وی تصریح کرد:کارآفرینی لازمه توسعه فناوری و توسعه فناوری بستر کارآفرینی است، بر این اساس اهمیت نقش بستر سازی کارآفرینی و وظیفه دولت مشخص می شودکه دولت باید بستر کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات را که همان شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی است، توسعه دهد و امکان دسترسی آسان همه به این شبکه را فراهم کند، ضمن اینکه فرهنگ استفاده از شبکه را ایجاد کرده و گسترش دهد و قوانین و مقررات لازم را تدوین و اجرا کند. دکتر احمد پور خاطر نشان کرد:کارآفرینان می توانند مشاغلی را در زمینه فناوری برای متخصصان داخل کشور ایجاد کنند و در اثر رضایت شغلی که بوجود می آورند، علاوه برکلیه مزایای کارآفرینی، از فرار مغزها نیز جلوگیری کنند. وی در ادامه به جایگاه کار آفرینی و رابطه آن با اقتصاد هر کشورپرداخت وگفت: کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد نقش موُثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است ومی توان گفت، کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه دارای نقش کلیدی است و به عبارت دیگر در یک اقتصاد پویا ، ایده ها ، محصولات ، و خدمات همواره در حال تغییر می باشند و در این میان کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان می آورد. وی در ادامه افزود: علیرغم اهمیت روزافزون این پدیده و نقش فزاینده آن در اقتصاد جهانی کمتر به این موضوع پرداخته می شودو این در حالی است که وضعیت اقتصادی کشور و ترکیب جمعیتی امروزه بیش از پیش مارا نیازمند یافتن زمینه های پیشرو در صحنه اقتصادی می کند و در این راستا ضرورت داشتن مدل ، الگوها و راهکارهای مناسب جهت آموزش ، تربیت و استفاده بهینه از نیروی فعال و کارآفرین بیشتر می شود. عضو هیات علمی دانشگاه تهران،بررسی علل و عوامل عدم موفقیت کارآفرینان در ایجاد کسب و کارهای جدید ،مطالعه و بررسی فرآیند ایجاد کسب و کار توسط کارآفرینان و ارائه الگوی رفتاری آنان د رصنایع مختلف ،بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات کارآفرینانه شرکتها بر اساس الگوی شومپیتر، بررسی انواع کارآفرینان در ساختار اقتصادی (ارتباط نوع فرصتهای اقتصادی و نوع کارآفرینان)، بررسی شیوه های تاُمین مالی برای حمایت از کارآفرینان، نقش کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی از دیدگاه تئوریهای اقتصاد رویه ها و روش های مالی در موسسسات کارآفرینی ،نقش کارآفرینی در احیای صنایع رو به زوال ،نقش کارآفرینی و اشتغال زایی( بویژه جوانان) ،بررسی رابطه بین ارزشها و قوانین اسلامی و اشاعه فرهنگ کارآفرینی کارآفرینی و موُسسات خیریه، جهانی شدن (Globalization ) و کارآفرینی را ازجنبه های اقتصادی کسب و کار برشمرد. دکتر احمد پورتا کید کرد:کشوری توسعه یافته می شود که دارای اقتصاد موفق باشد و اگر خواهان اقتصاد موفق هستیم باید به دنبال شرکت های موفق باشیم و برای رسیدن به شرکت های موفق نیازمند آموزش کارآفرینان موفق و توسعه کارآفرینی در کشور هستیم . وی در ادامه به تعاریفی از کارآفرین پرداخت وگفت: کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی ، اداره و تقبل کند. او در ادامه افزود: کار آفرینی مفهومی است که همراه با خلقت بشر وجود داشته ومروری بر ادبیات کارآفرینی نشان میدهد که مفهوم کارآفرینی برای اولین بار توسط اقتصاددانان مطرح شدو سپس با توجه به اهمیت و نقش کارآفرینی در شکلگیری تحولات اقتصادی در جوامع، دانشمندان علوم اجتماعی نیز به بررسی ویژگیهای فردی و اجتماعی کارآفرینان پرداختند ومی توان گفت خانواده، کانونی است که در شکلگیری این ویژگیها، میتواند نقش حیاتی ایفا کند. رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه امیرکبیرادامه داد: کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی میشودو ما بدون توجه کافی به مقوله «توسعه فرهنگ کارآفرینی» نمیتوانیم به شاخصهای رشد و توسعه که از طریق تغییر در روند تولید، بهرهوری و توان افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل میشود، دست یابیم. وی ادامه داد: در گذر از مرحله سنتی به صنعتی باید به توانمندیها و قابلیتهای فردی کارآفرینان در بهرهگیری از منابع طبیعی و بکارگیری تکنولوژی مدرن اهتمام ویژهای قائل شویم. زیرا، آنها با بکارگیری روشهای جدید در بازار، خود را برای استفاده بهینه از ابزار و دستیابی به کیفیت مطلوب کالا و خدمات آماده میسازند. این کارشناس کارآفرینی خاطر نشان کرد:کارآفرینی، فرآیندی اکتسابی است و خانواده در شکلگیری این فرآیند نقش اساسی را ایفاء میکند. زیرا، خانواده میتواند عنصر پویایی و تحرک را به ژرفای وجود افراد تحت نفوذ و وابسته به خود تزریق کند به شکلی که «فرد» و «جامعه» در محیطی هماهنگ به تعامل بپردازند و قالبهای اجتماعی نوآورانه شکل گیرد.