برای كسب و كار موفق باید هفت عادت كلیدی ایجاد كنید. نبودن یا فقدان هر یك از این عادتها می تواند گزاف باشد.زمانی كه شما صلاحیت و لیاقت در هر یك از این سطوح را پیدا كنید سریعتر و راحتر از سایر رقبایتان می توانید به نتایج فوق العاده ای برسید.

1- برنامه كامل و سراسری: اولین نیاز برای كسب و كار موفق عادت برنامه ریزی می باشد. بطور كاملتر و با جزئیات بیشتری كه شما برای پیشبرد فعالیتهای خود برنامه ریزی می كنید باعث می شود كه خیلی سریعتر و آسانتر بتوانید برنامه های خود را پیاد ه سازی كنیدو به یك نتیجه مورد دلخواه خود برای شروع كسب و كار خود برسید.
شش مخفف
 pوجود دارد كه می گوید: (proper prior planning prevents poor performance)
برنامه ریزی درست اولیه از عملكرد ضعیف جلو گیری می كند" اگر 20% از وقت خود را برای برنامه ریزی كار خود اختصاص دهید با 80% با قی مانده به مجموع اهداف خود در كسب و كار می رسید. برای برنامه ریزی بهترو پیش برد عادتها این سوالها را از خود بپرسید و جواب دهید:
دقیقاً محصولات و خدمات من چه چیزهایی هستند؟
مشتریان من چه كسانی هستند ؟
علت خرید مشتریان من چیست؟
مشتری برای كار من به چه مقدار ارزش قائل است؟
چه چیزهائی باغث منع خرید مشتریان من در آینده می شود؟
چه چیزی باعث برتری تولیدات و محصولات من نسبت به سایر رقباء می باشد؟
چرا مشتریان بالقوه من از رقبای من خرید می كنند؟
چه چیز ارزشمندی را در خرید از رقبای من مشاهده می كنند؟
چگونه می توانم مشتریان رقبای خود را به خرید از محصو لات خودم ترغیب كنم؟
 چه چیزی باید مشتریان من را متقاعد كند كه خرید كردن از من را به سایرین ترجیح دهند؟
یكبار دیگر شما باید این سوالها را از خودتان بپرسید و جواب دهید، مرحله بعدی از برنامه ریزی آماده كردن هدف های خاص برای فروش و سود آوری می باشد.
شما باید دقیقاً افراد خود، پو ل، آگهی، بازاریابی، كه شما برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید را تعیین كنید.
برنامه ریزی كاملی كه شما برای هر مرحله از فعالیتهای كسب و كار خود قبل از شروع آن می كنید باغث می شود كه شما به یك موقعیت عالی در هنگام شروع آن عملكردها برسید.

2- سا زماندهی كنید قبل از اینكه شروع كنید:
یكبار دیگر شما یك برنامه كامل برای شروع كسب و كار خود توسعه می بخشید، شما باید عادتهایی از سازماندهی كردن مردم و منابع مورد نیاز قبل از شروع كسب و كار خود را ایجاد كنید. در یك سازماندهی تمام منابعی را كه تشخیص می دهید در فرایند برنامه ریزی به آن نیازمندید می آورید. گفته ای وجود دارد كه می گوید:
" غیر حرفهای ها از روی احساس سخن می گویند اما حرفای ها با منطق سخن می گویند" كاملاً ضروری است كه تمام عواملی كه قبل از شروع یك كسب وكار بدان نیازمندید را تشخیص دهید و آنها را جمع آوری كنید ، چرا كه حتی یك اشتباه كوچك در ابتدای راه می تواند باعث شكست كل كسب و كار شود.

3- پیدا كردن افراد مناسب:
سومین عادتی كه شما باید ایجاد كنید، استخدام كردن افراد مناسب می باشد كه شما را در رسیدن اهدافتان كمك می كند. 95% از موفقیت شما به عنوان یك كارآفرین و مدیر اجرائی می تواند به وسیله كیفیت وتوانمندی افرادی كه شما آنها را برای كار كردن یا كار كردن روی آن تیم استخدام می كنید بستگی دارد. حقیقت اینست كه بهترین موسسات بهترین افراد را دارند و بهترین موسسات درجه 2 افراد درجه 2 و بهترین موسسات درجه 3 میانگین یا حد واسط افراد را دارند، پس هر چقدرتوانمندی افراد بیشتر باشد كسب و كار نتیجه بهتری خواهد داشت.

4- عاقلانه وكالت دادن :
چهارمین عادتی كه شما برای پیشبرد كسب و كار درست می باشد. شما باید تواناییهای خود را در جهت محول كردن یك شغل درست،با یك شخص درست در یك مسیر درست توسعه بخشید، ناتوانی در یك وكالت بطور موثر می تواند باعث شكست یا اجرای نادرست شخصی شود و حتی می تواند شكست در كسب و كار را به همراه داشته باشد. با گسترش كسب و كار مسئولیت فرد بیشتر شده و در بعضی از مواقع بطور شخصی نمی توان از عهده همه اموربرآید، بنابراین یك وكالت عاقلانه می تواند به او در پیشبرد امور و موفقیت بیشتر كمك كند.

5- بررسی كردن اینكه شما چه انتظاراتی دارید:
پنجمین نیاز برای یك كسب و كار موفق عادت نظارت درست می باشد. شما باید یك سیستم نظارت درست برای كسب و كار خود ایجاد كنید و از انجام شدن آن مطمئن باشید. ضروری است كه شما نحوه اجرای كار خود را كنترل كنید و مطمئن شوید آن بر طبق زمان بندی و كیفیت سطوح مورد نیاز انجام می شود. همیشه گزارشی مبنی از جزئیات و كلیات كار خود را تهیه كنید و نظارت كامل برروی آن را اتخاذ كنید و همیشه از چگونگی انجام شدن آن مطلع باشید .

6- سنجش كارهای انجام شده :
ششمین عمل كارآفرینان موفق و مدیران اجرائی عادت اندازه گیری میزان كارائی می باشد.
شما باید به طور خاصی استانداردهای قابل اندازه گیری و بر گه های امتیاز را برای نتایجی كه شما بدان نیاز دارید را تعیین كنید.شما باید زمان شروع وموعد كارهای خود را با توجه به انتظارات خود مد نظر گرفته و آنها را زمان بندی كنید. یك مدیر موفق همیشه زمان بندی درست و كارآمدی نسبت به كسب و كار خود داردو انجام امور خود را ما بین آن زمان بندی از پیش تعین شده قرار می دهد. اهمیت انتخاب و مشخص كردن اهداف خاص، اندازه گیریها و سنجش آنها بسیار مهم می باشد.

7- مطلع ساختن مردم از كسب و كار:
هفتمین عادت برای افراد دارای یك كسب و كار موفق تهیه گزارش منظم و به دقت از نتایج كسب و كار برای مردم می باشد. مردم اطراف شما احتیاج بدان دارند كه بدانند چه چیزی در كسب و كار شما اتفاق می افتد، بانكدارها احتیاج دارند از نتایج مالی شما با خبر باشند، كارمندان شما احتیاج دارند موقعیت و شرایط شركت شما را بدانند. افراد كلیدی شما در همه سطوح نیازمند به آن هستند كه بدانند شركت شما به چه نتایجی خواهد رسید. با مطالعه برروی چندین هزار كارمند مشخص شده است كه مهمترین عاملی كه منجر به خرسندی از كار می شود " دانستن كار" می باشد. مردم در هر سازمانی به طور عمیق نیازمند این هستند كه بدانند و بفهمند چه چیزی در اطراف آنها و در رابطه با كار آنها اتفاق می افتد. بطور كاملتر و با دقت بیشتر مردم را از نحوه عملكرد خود مطلع سازید این امر باعث بهبود كسب و كار شما می شود و باعث می شود كه به نتایج بهتری در رابطه با كسب و كار خود برسید.

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 29 اسفند 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مطالب مدیریتی و جالب،     | نظرات()