تبلیغات
"/> "/> آفرینش پویا - مطالب آذر 1390

كارآفرینی در صنعت رسانه با CNN

اما در این میان بدون شک نمی‌توان از صاحبان رسانه‌های دیداری و شنیداری که هر لحظه و در هر مکان اخبار شگفت‌انگیز قرن حاضر را منتشر می‌کنند چشم پوشید. کسانی که تنها با استفاده از این ابزار عالم‌گیر به راحتی منطقه‌ای پرتنش و آشوب‌زده را ساکت و امن و در جایی دیگر شهر یا کشوری آرام را جنجالی‌ترین و ناامن‌ترین نقطه دنیا معرفی می‌کنند و از این معرفی نه به جهت آگاهی‌رسانی بلکه به مقاصد مختلف سیاسی و اقتصادی سودهای کلانی به جیب می‌زنند .
یکی از افراد «Ted Turner» پایه‌گذار رسانه جهان گستر «CNN» است که کمتر کسی در هزاره سوم نام آن را نشنیده است.

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 30 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی كارآفرینان خارجی،     | نظرات()

مباحثی در تصمیم گیری

تصمیم گیری ابزاری است که برای شکل دادن به آینده مثبت از آن استفاده می کنیم و به عبارتی فرایندی است پیچیده شامل انواع توانایی های فکری ونیزداشتن اطلاعات در مورد تصمیمی که می خواهیم بگیریم...


برای مشاهده متن بر روی ادامه مطلب كلیك فرمایید .

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 29 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: تصمیم گیری كارآفرینانه،     | نظرات()

ورزشكاری كارآفرین

عده‌ای بر این باورند که آدمی می‌بایست با شناخت استعدادهایش، یکی را پیش رو گذاشته و تمامی امکانات و توانایی‌های خود و محیط اطراف را صرف شکوفایی آن نماید. به باور این عده عمر و توانایی بالقوه بشر فرصت کندن بیش از یک چاه در زمین زندگانی را نمی‌دهد، پس باید تمام تلاش‌ها جهت هرچه عمیق‌تر شدن آن چاه صورت گیرد و نه کندن چاه‌های بیشتر. صحبت کردن پیرامون این فلسفه له یا علیه آن مبحثی است که به اهل فن مربوط است و مجال آن نیز در این زمان و فضای اندک نیست، اماآنچه روشن است این است که در زندگی با نمونه‌هایی برمی‌خوریم که مثال کاملا نقض این فسلفه تلقی می‌گردند. به عنوان نمونه اگر به این باور پایبند باشیم یک کارگردان تنها می‌تواند یک کارگردان عالی باشد و نه به طور هم‌زمان یک شناگر قهار؛ و یا یک تاجر موفق تنها می‌بایست در امر تجارت قدم بردارد و هرگز نمی‌تواند یک موتورسوار خبره باشد، چرا که فرصتی برای او باقی نمی‌ماند که بخواهد در هر دو زمینه به یک میزان به درجه ممتازی برسد، به عبارت ساده‌تر نمی‌تواند دو چاه عمیق با عمق یکسان داشت. اما تجربه نشان داده که ظرفیت اشرف مخلوقات به مراتب بیش از این‌هاست.

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 29 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی كارآفرینان خارجی،     | نظرات()

كارآفرینی در صنعت فرش ایران

اگر نخستین سال های زندگی مشقت بار این تاجر فرش را در نظر بگیریم و آن را با موقعیت كنونی اش قیاس كنیم، شگفت زده خواهیم شد. كسی كه در هفت سالگی و از همان روز اول مدرسه، مجبور می شود پشت دار قالی بنشیند، اكنون با اتكا به خلاقیت و كار طاقت فرسای خودش، یكی از بزرگ ترین تاجران فرش در دنیا است و به قول خودش هربار كه برای خرید به بازار تبریز می رود، این بازار را تكان می دهد.آن هم در هنگامه ای كه بحران در تار و پود تولید و تجارت فرش دستباف ایران تنیده شده و آمار رسمی دال بر كاهش 33درصدی صادرات این محصول ملی در ماه اول سال جاری است.

آقای عظیم زاده از خودتان بگویید و اینكه چه شد كه تاجر فرش شدید آن هم به قول خودتان، موفق ترین تاجر فرش در دنیا.
زادگاه من روستای اسفنجان است در 20كیلومتری تبریز. هفت ساله بودم كه پدرم را از دست دادم و همین مصیبت باعث شد كه از پشت میز كلاس اول، یكراست بروم پشت دار قالی. هفت سال فرش بافتم. با فقر و رنج زیاد زندگی كردم و خرج و مخارج خانواده ام را تامین كردم. شب ها درس می خواندم و روزها كار می كردم. از چهارده سالگی به بعد، شدم فروشنده سیار فرش. از فروش هر فرش دستباف یك تومان دستم می آمد تا بعدها كه انقلاب شد و رفتم سربازی. از خدمت نظام كه برگشتم، چند سفر خارجه رفتم و توانستم مشتریانی قابل اطمینان دست وپا كنم و این آغاز فعالیت تجاری من بود. تا بعد كه یك كارخانه در اسفنجان و یكی هم در تبریز راه اندازی كردم.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 24 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی كارآفرینان خارجی،     | نظرات()

جك ولش با نوآوری جنرال الكتریك را متحول كرد

جک ولش روش نوینی در نحوه اداره شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ ابداع کرد که امروزه بسیاری از مدیران بزرگ فارغ‌ از اصول فرسوده و سنتی پیشین، به راحتی کنترل امور مرزهای تجاری خود را در دست گرفته و با سرعتی باورنکردنی به سوی پیشرفت و توسعه پیش می‌روند. تکنیک‌های افسانه‌ای مدیریت ولش به گونه‌ای است که هر مدیری را در هر قلمرویی به اوج می‌رساند. او خود نمونه بارز و موفق تکنیک‌های ولش است که در سن 44 سالگی کنترل تمامی امور کمپانی بزرگ و نامداری چون جنرال الکتریک آمریکا را در اختیار گرفت و عنوان جوان‌ترین مدیر یکی از بزرگترین شرکت‌های ایالات متحده را از آن خود کرد.

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 22 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی كارآفرینان خارجی،     | نظرات()

كارآفرینی در صنعت پوشاك با برند TOMMY

یکی از طراحان صاحب نفوذ که پوشاک خود را تحت نام تجاری تامی عرضه می‌کند تامی هیلفگر است که تقریبا بدون هیچ پشتوانه اقتصادی و تنها با اتکا به توانایی و استعداد خودش توانسته است در رقابت سخت و نفس گیر امروزی شرکت نماید و نام خود را در بالای لیست طراحان بزرگ پوشاک جای دهد.
توماس ژاکوب هیلفگر در 24 مارس 1951 در المیرا از توابع نیویورک به دنیا آمد. خانواده ایرلندی و کاتولیک هیلفگر، 9 فرزند داشت که تامی فرزند دوم خانواده به شمار می‌رفت. نکته جالبی که در مورد زندگی دوران کودکی او مشاهده می‌شود علاقه شدید او به خلق طرح‌های نوین اما کودکانه لباس‌ها بود. این‌گونه که گفته می‌شود در زمان کودکی و نوجوانی تامی همیشه لباس‌های خود و گاها خواهر و برادرهای کوچکترش را به دور از چشم دیگران برمی‌داشت و در فرصتی مناسب طرح‌های خود را که بیشتر به پاره شدن و یا غیر قابل مصرف شدن لباس‌ها می‌انجامید، بر روی آنها پیاده می‌کرد. این مساله به شدت خشم پدر و مادر و اطرافیان را برانگیخته بود و همیشه موجب تنبیه سخت او می‌شد.

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 22 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی كارآفرینان خارجی،     | نظرات()

روحیه كارآفرینی خاص مایكل دل

مایكل دل ( MICHAEL DELL ) در سال 1965 در تگزاس آمریكا به دنیا آمد. پدرش روانپزشك و مادرش كارمند شركت بورس بود. آنها می خواستند مایكل دكتر شود بنابراین، در دانشگاه تگزاس ثبت نام كرد، گرچه علاقه اول او كامپیوتر بود. روحیه كارآفرینی از همان كودكی جزئی از وجود مایكل بود. در 12 سالگی یك حراج تمبر راه انداخت و از این راه توانست 1000 دلار كسب كند. 
در دبیرستان با فروش روزنامه 18000 دلار به دست آورد. در سال 1983 خرید رایانه های قدیمی و به روز كردنشان را برای فروش در محل گاراژ منزلشان شروع كرد و 180 هزار دلار رایانه فروخت. پس از آن دیگر به دانشكده بازنگشت. در مرحله بعد او اجزاء رایانه را می خــــــرید و پس از مونتاژ آن را می فروخت. سال بعد او شركت دل را بنیان گذاشت و با تحویل به موقع ( JUST IN TIME ) و حذف انبار و هزینه بالاسری و ارائه خدمات پس از فروش تحولی شگرف را در زمینه پاسخگویی به نیازهای مشتریان در صنعت رایانه پدید آورد. او ایده ای را رایج كرد كه مشتری می تواند ازطریق تلفن، رایانه شخصی سفارش بدهد و بخرد.

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 21 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی كارآفرینان خارجی،     | نظرات()

پیروزی در پس چندین تجربه ناموفق برای موسس آیس پك

در سال 1357 در تهران به دنیا آمدم. پدرم شغل آزاد دارد و مادرم خانه‌دار است. از دوران نوجوانی علاقه زیادی به كسب درآمد فراوان داشتم به طوری كه دور از چشم خانواده رو‌به‌روی مدرسه محله بساط پهن می‌كردم و كیك و نوشابه می‌فروختم. مخالفت خانواده به آنجا رسید كه یك روز هنگام كار، با دیدن خانواده، فرار را بر قرار ترجیح دادم. در سال 1357 دوران دبیرستان را در مدرسه موسی‌بن‌جعفر (ع) تهران به پایان رساندم. همان سال در رشته عمران وارد دانشگاه شدم، اما بعدها به دلیل مشغله فراوان پس از اتمام 110 واحد درسی ترك تحصیل كردم و مدرك فوق‌دیپلم گرفتم.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 17 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی کارآفرینان ایرانی،     | نظرات()

مدیر رستوران هانی نمونه ای از یك زن كارآفرین ایرانی

فاطمه طریقت منفرد تا کلاس ششم ابتدایی بیشتر درس نخوانده است. او علی‌رغم مخالفت خانواده و به دور از چشم پدر در کلاس هفتم اسم‌نویسی می‌کند. اما ازدواج سد راه ادامه تحصیلش می‌شود. در سن 15 سالگی با مردی ازدواج می‌کند که با 17 سال اختلاف سن، تنها 5 دقیقه برای آشنایی با او وقت داشت. به سن 27 سالگی که می‌رسد آماده می‌شود تا وارد فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی شود و حالا با فرا رسیدن اسفند 87، 30 سال است که بنیان‌گذار رستوران‌های هانی است و مدیریت رستوران هانی مطهری و هانی پارسه را بر عهده دارد. شاید تنها بانوی رستوران‌دار نباشد، اما یقینا بانوی اول یکی از بهترین رستوران‌های ایران است. فاطمه طریقت از سختی‌های ابتدای کارش می‌گوید، از ناملایمات روزگار که سرد و گرمش را بسیار چشیده است.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 17 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی کارآفرینان ایرانی،     | نظرات()

فایلهای آموزشی فرآیند تحلیل شبكه ANP

ANP یكی دیگر از روشهای تصمیم گیری است كه برای كارآفرینان نیز بسیار مفید می باشد .

برای دانلود فایلهای زیر روی آنها كلیك نمایید .

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 13 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: تصمیم گیری كارآفرینانه،     | نظرات()

فایلهای آموزش فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP

AHP روشی كارآمد در تصمیم گیری است كه برای كارآفرینان نیز بسیار مفید میباشد .
بر روی هر یك از فایلهای زیر جهت دانلود كلیك نمایید .

نوشته شده در تاریخ جمعه 11 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: تصمیم گیری كارآفرینانه،     | نظرات()

خیامی كارآفرینی از ماشین شویی تا بنیانگذاری پیكان در ایران

در سال 1303 خورشیدی در خانواده سید علی اکبر خیامی، مرد روحانی مشهدی، که همیشه شال سبزی به سر می‌بست پسری به دنیا آمد که نامش را احمد گذاشتند. سید علی اکبر از هفت سالگی احمد را به مدرسه فرستاد به این امید که درس بخواند و طبق سنت آن روزگار، کارمند دولت و حقوق بگیر شود امّا احمد عاشق کارهای صنعتی به خصوص سر و کلّه زدن با اتومبیل بود. همین که از مدرسه بیرون می‌آمد یک لُنگ می‌گرفت و به شست و شوی اتومبیل‌های کوچه خیابانها می‌پرداخت و با به دست آوردن پول از این راه به بودجه خانواده کمک می‌کرد. کمی که بزرگتر شد چند آچار و پیچ و مهره و گاز انبر خرید و در کوچه، خیابانها تعمیرهای ساده اتومبیل را هم انجام می‌داد. بعضی‌ها ادعا می‌کردند لنگی را که احمد خیامی در نوجوانی با آن به شستشوی اتومبیل می‌پرداخت در خانه مجلل سه و هفت هزار متری اش واقع در انتهای زعفرانیه به چشم دیده‌اند که در اتاقش آویزان کرده و به آن افتخار می‌کرد. امّا دیگران ادعا می‌کنند چنین لنگی وجود نداشته است. امّا خاطره اتومبیل شویی‌های نوجوانی همیشه در ذهن خیامی زنده بود و او همواره با افتخار می‌گفت که در سرمای زمستان مشهد گاه آن قدر روی اتومبیل‌ها کار می‌کرد که دستهایش ترک می‌خورد و او ناچار می‌شد پیه داغ کرده روی آن بریزد تا زخم آن التیام پیدا کند. مردان خود ساخته از این خاطره‌ها زیاد دارند و احمد خیامی مردی خود ساخته و خاکی بود.

نوشته شده در تاریخ جمعه 11 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی کارآفرینان ایرانی،     | نظرات()

آموزش نرم افزار نگارش طرح كسب و كار

برای دانلود فایل آموزش بیزینس پلن پرو بر روی خط زیر كلیك نمایید .

آموزش business plan pro


نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 10 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: نرم افزارهای مدیریتی،     | نظرات()

كارآفرینان و نحوه تهیه منابع مالی

یکی ازبزرگترین چالشهای کارآفرینان و شاید مهمترین مانع آنها برای راه اندازی کسب و کارشان ،کمبود منابع مالی برای تأمین نیازهای سرمایه ای است .این مقاله با فهرست کردن روشهای گوناگون تأمین مالی تلاش دارد به معرفی جامعی از این منابع پرداخته و توانمندیها و نارساییهای هرروش را تا حد امکان به طور مشروح معرفی کند.شایان ذکر است که گرچه برخی از منابع تأمین مالی که در این مقاله معرفی خواهند شد ،تاکنون در ایران رایج نبوده است ، اما ذکر آنها می تواند چشم انداز روشنی را برای استفاده از این ابزارها فراهم سازد و فعالان عرصه های مختلف را از ماهیت آنها آگاه سازد .

مقدمه :

به دست آوردن وجوه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارها ،همواره به عنوان یک چالش برای کارآفرینان مطرح بوده است .فرایند به دست آوردن وجه مورد نیازممکن است ماهها به طول انجامد و کارآفرینان را ازحرفه مدیریت کسب و کارها منصرف کند.ازسوی دیگر،بدون تأمین مالی کافی ، کسب و کارهای نوپا هرگزبه موفقیت نخواهند رسید.کمبود سرمایه گذاری عاملی مؤثر درشکست بسیاری از کسب و کارهاست،با این حال به دلیل نرخ بالای مرگ و میرکسب و کارهای کوچک جدید،مؤسسات مالی تمایل چندانی به قرض دادن وجوه یا سرمایه گذاری در آنها ندارند .فقدان سرمایه ی کافی ، کسب و کارنوپا را با رها ساختن بربنیان مالی ضعیف ،مستعد شکست خواهد کرد .
سرمایه ای که کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کارهایشان نیاز دارند ، کاملاً همراه با ریسک است ،چرا که سرمایه گذاران در این کسب و کارهای نوپا در قبال امکان دستیابی به پاداشهای چشمگیر(سود سرمایه ای )باید برای احتمال ازدست دادن کل سرمایه تزریق شده خود آماده باشند .

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 8 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مدیریت مالی كسب و كارهای كارآفرینانه،     | نظرات()

اركان اصلی موجود در مدیریت استراتژیك

در استراتژی تعدادی اركان داریم شامل استراتژیستها ، بیانیه ماموریت ، فرصتها و تهدیدات ، نقاط قوت و ضعف ، اهداف بلند مدت كه مورد نظر هستند و استراتژیها و سیاستها كه در اینجا تعریفی از هر یك در ادامه مطلب آورده شده تا در آینده وارد جزییات هر یك شویم .

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 8 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: استراتژی كارآفرینانه،     | نظرات()

طرحهای توجیهی كسب و كار

طرح توجیهی تولید رب گوجه فرنگی

طرح توجیهی راه اندازی مهدكودك

طرح توجیهی ایجاد آموزشگاه آزاد

طرح توجیهی پروار بندی بره

طرح توجیهی تولید سنگهای قیمتی

طرح توجیهی تولید نرم افزار و صفحات وب

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 7 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: آموزش نگارش طرح كسب و كار (Business plan) و نمونه طرح ها،     | نظرات()

تعدادی طرح توجیهی كسب و كار

بر روی عنوان طرح كلیك كرده و فایل را دانلود نمایید .

طرح توجیهی ماكارونی

طرح توجیهی پرورش قارچ

طرح توجیهی تولید پودر میوه

طرح توجیهی پرورش شتر مرغ

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 7 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: آموزش نگارش طرح كسب و كار (Business plan) و نمونه طرح ها،     | نظرات()

سارا ، كارآفرین ایرانی كه از هنرش پول در می آورد

طرح و رنگ وشکلات، اندکی خلاقیت و یک دنیا هنر که از سر انگشتان "سارا ستوده" می بارد. این ها همه، سرمایه ای است که این بانوی کارآفرین را به خلق شاهکاری هنری ترغیب می کند؛ کسی که به ارتباط مستقیم «گرافیک» و «طراحی کیک و شیرینی» باور دارد. ستوده خود می گوید که شوق او زمانی به اوج می رسد که قرار است طرح های ذهن خود را روی کیک و شیرینی پیاده کند؛ طرح هایی که البته گاه از رویاهای مشتریان او الهام می گیرد.

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 7 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی کارآفرینان ایرانی،     | نظرات()

یك ایرانی بعنوان مدیر فروش گوگل

موفقیت یك فرد ایرانی در سطح جهانی
اقای امید كردستانی چهل وسه ساله با ملیت ایرانی
دارنده ی لیسانس مهندسی الكترونیك از دانشگاه سن خوزه استیت.
دارنده ی فوق لیسانس ام بی اِی از دانشگاه استنفورد.
فعالیت مسمتر 10 ساله در زمینه های " تگ "
معاون فروش و مدیریت تولید در " نت اسكیپ " ( كه تنها در طی یك دوره ی 18 ماهه درآمد سالانه نت اسكیپ را از 88 میلیون دلار به دویست میلیون دلار افزایش داد. )

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 6 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی کارآفرینان ایرانی،     | نظرات()

شرح كارآفرینی به نام محمود خلیلی و برند بوتان

محمود خلیلی در سال‌های دهه چهل که به نحوی روند توسعه صنعتی نیز در ایران به تدریج شکل می‌گرفت هنگامی که کسی گاز را نمی‌شناخت ، موفق شد گاز را به منازل مردم برساند. او با دریافت امتیاز توزیع و عرضه گاز مایع از شرکت نفت ایران و انگلیس ، شرکت بوتان را تأسیس نمود.

نوشته شده در تاریخ شنبه 5 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی کارآفرینان ایرانی،     | نظرات()

چرا برنامه ریزی استرات‍ژیك داشته باشیم

برنامه‌ریزی استراتژیك فرایندی است كه اكثر شركت‌های موفق و صاحب نام دنیا از آن برای هدایت و پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های خود با افق دید بلندمدت و درجهت دستیابی به اهداف و تحقق ماموریت سازمانی بهره می‌گیرند. این نوع برنامه‌ریزی كه تاكنون اغلب مورد استفاده سازمان‌های بزرگ واقع شده است، اگر به درستی تدویــن شود، به انتخاب استراتژی‌هایی منجر می شود كه درصورت اجرای صحیح و به موقع، تعالی و پیشتازی سازمان را به ارمغان می آورد.
برنامه ریزی استراتژیك با بررسی محیط خارجی و داخل سازمان، فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی و قوت‌ها و ضعف‌های داخلی را شناسایی می‌كند و با درنظر داشتن ماموریت سازمان، اهداف بلند مدت برای سازمان تنظیم می‌كند و برای دستیابی به این اهداف، از بین گزینه‌های استراتژیك اقـــدام به انتخاب استراتژی‌هایی می‌كند كه با تكیه بر قوت‌ها و با بهره‌گیری از فرصت‌ها، ضعف‌ها را ازبین برده و از تهدیدها پرهیز‌كند تا درصورت اجرای صحیح باعث موفقیت سازمان در میدان رقابت شود. كه در اینصورت نتایج زیر را در بر خواهد داشت :
.     تداوم بقاء سازمان
.     ایجاد مزیت رقابتی بلند مدت برای سازمان
.     عملیات موثر و کارآمد به واسطه استقرار اهداف استراتژیک و عملیاتی
.     ایجاد پیوستگی‌ و انسجام‌ در عملیات‌ و اقدام‌های‌ سازمان‌ دردوره‌های‌ زمانی‌ طولانی
.     تعیین‌ چارچوبی‌ برای‌ برنامه‌ریزی‌ و تصمیم‌گیری‌ مدیریت
.     هماهنگی و همراستایی فعالیت دپارتمان های موجود
.     ایجاد چارچوب برنامه‌ریزی‌های عملیاتی و جهت‌ بخشی‌ به‌ آنان
.     استمرار رشد و توسعه
.     دید درازمدت‌ و توجه‌ به‌ افق‌های‌ دورتر سازمان
 
در عصر حاضر هر سازمانی با هر اندازه ای، با تغییرات و تحولات سریعی روبروست و باید فعالیت‌های خود را طوری برنامه ریزی و مدیریت كند كه در محیط متلاطم و بازار به شدت رقابتی موفقیت كسب كرده و تداوم حیات داشته باشد. باتوجه به مفهوم برنامه‌ریزی استراتژیك، این امر مستلزم بهره‌گیری از این نوع برنامه‌ریزی است. چرا كه از یك طرف آینده نگر بوده و ازطریق پیش بینی تحولات آتی اقدامات مناسب را تنظیم می‌كند. ازطرف دیگر گرایش به محیط داشته و ارتباط تنگاتنگ با آن دارد و از این لحاظ می تواند به سرعت از تغییرات محیط با خبر شده و واكنش مناسب و سریع نشان دهد.
برنامه ریزی استراتژیك سازمان را با محیطش تطبیق می‌دهد، زمینه ای برای دسترسی به اهداف ایجاد می‌كند، چارچوب و جهتی برای سازمان فراهم می سازد تا به آینده دلخواه خود برسد.
چارچوبی به وجود می آورد كه می‌توان با تجزیه و تحلیل كامل سازمان، محیط داخلی و خارجی و پتانسیل های سازمان در آن چارچوب، به مزیت رقابتی دست یافت. این امر سازمان را قادر می‌كند تا به روندها، اتفاقات، چالش‌ها و فرصت‌های به وجود آمده، ازطریق چارچوبی از بینش و ماموریت ایجاد شده توسط فرایند برنامه‌ریزی استراتژیك پاسخ دهد.
برنامه‌ریزی استراتژیك، داده‌های نرم مانند: تجارب، نیات و ایده های موجود در گفتگوهای روزانه سازمان را تركیب می‌كند و درصدد ارائه یك بینش و هدف سازمانی روشن است و به سازمان اجازه تمركز می دهد، زیرا فرایندی پویا و مستمر از فعالیت‌های خود تحلیلی است.
فرایند یادگیری مستمر، در جریان و گفتگوی سازمانی است كه به فراتر از دسترسی به یك سری اهداف از پیش تعیین شده توسعـه می یابد. برنامه‌ریزی استراتژیك درصدد است روشی كه یك سازمان فكر و عمل می‌كند را تغییر داده یك سازمان یادگیرنده به وجود آورد. دریك گفتار ساده، یك برنامه استراتژیك می‌تواند عملكرد را بهبود بخشد.

نوشته شده در تاریخ شنبه 5 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: استراتژی كارآفرینانه،     | نظرات()

كارآفرینی كه به رقابت با چینیها پرداخت

در زمانی که صنعت نساجی ایتالیا زیر پنجه های رقبای چینی نابود می شود، یک شرکت کوچک پوشاک در شهر صنعتی مودنا، نزدیک میلان، هنوز کسب و کار پررونقی دارد.

شرکت SG3 لباس زیر زنانه مارک دار تولید می کند، محصولی که تولید کنندگان چینی هنوز نمی توانند آن را با هزینه ارزان مقلدانه تولید کنند.

داستان شکوفایی این شرکت می تواند برای ده ها شرکت کوچک دیگر در ایتالیا و در سایر کشورهای دارای دستمزدهای گزاف که برای رقابت جدید با کشورهای در حال توسعه به تکاپو افتاده اند، آموزنده باشد.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 3 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی كارآفرینان خارجی،     | نظرات()

كارآفرینی سازمانی

چكیده
در قرن جدید آهنگ رشد تغییرات نسبت به قرنهای پیش از آن از رشد چشمگیری برخوردار می‌باشد، این تغییرات در پاسخ به نیاز روزافزون جوامع بشری می‌باشد، نیازهای جوامع بشری با توجه به جدید بودن و تنوع آنها به سرعت در حال تغییر و تحول می‌باشند، همگام شدن سازمانهای امروزی به عنوان نهادهای اقتصادی جوامع با این تغییر و تحولات امری چالش برانگیز می‌باشد، و برای رهایی از خطر نابودی در برابر هجمه تغییرات و رقابت  سازمانهای دیگر شاید تنها راه باقی مانده برای سازمانها استفاده از كارآفرینی و تعمیم آن در سازمانهای امروزی می‌باشد، هدف از تعمیم فرآیند کارآفرینی در سازمان ها در واقع اولویت دادن به اقدام به فعالیت‌های مخاطره آمیز نسبت به برنامه‌های جاری شرکت می‌باشد، بدین ترتیب ایجاد سازمان کارآفرین پاسخی به تغییرات شدید و پرشتاب محیطی می‌باشد.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 3 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: كارآفرینی،     | نظرات()

سخنان جالب در مورد كار

آغاز هر کار مهمترین قسمت آن است. ((افلاطون))

زیاد کار کردن مهم نیست، درست کار کردن مهمتر است. ((پارتو)) 

فقط دانستن کافی نیست، باید به کار گرفت، فقط خواستن کافی نیست، باید انجام داد. ((بروس لی))


مشکلات فرصتهایی هستند در لباس کار و تللاش.((هنری کایز))


من شکست نخورده ام، تنها هزار راه حل پیدا کرده ام که به کار نمی آیند. ((توماس ادیسون)) 


نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 2 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: سخنان جالب درباره كارآفرینی،     | نظرات()

چایی با طعم لیپتون

شرکت توماس جی. لیپتون از نام مؤسس خود- یک ایرلندی مهاجر که در سال 1865 با کشتی به آمریکا رفت- بهره می‌برد. داستان لیپتون در واقع حکایت فردی است که از فقر کامل به ثروت هنگفت رسید. 

 لیپتون 15 ساله که از کشور خود فرار کرده بود، با 8دلار در جیبش و بدون هیچ دوستی به نیویورک رسید. در آن زمان جنگ‌های داخلی به اتمام رسیده بود و سربازان به خانه‌هایشان بازمی‌گشتند و خواهان کار بودند. لیپتون روزهای زیادی را در خیابان‌های نیویورک به جست‌جوی کار پرداخت تا اینکه پیشنهادی برای کار در مزارع تنباکو ویرجینیا که در جنگ به یغما رفته بود، دریافت کرد.

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 2 آذر 1390    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: شرح زندگی كارآفرینان خارجی،     | نظرات()