تبلیغات
"/> "/> آفرینش پویا - مطالب شهریور 1391

نماد كارآفرینی اجتماعی

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 27 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: عكس و فیلم كارآفرینی،     | نظرات()

مقاله : كارآفرینی در كشور های اروپایی

چكیده :
کشورهای پیشرفته از دهه‌ های قبل و برخی از کشورهای در حال توسعه از دهه‌ های اخیر با توجه به نقش مؤثر و مثبت کارآفرینان اقتصادی‌ در توسعه جامعه ، بهره‌برداری از این پتانسیل را جهت مواجهه یا معضلاتی‌ نظیر رکود ، تورم و عدم اشتغال مورد توجه قرار داده و جهت بسط و گسترش آن‌ اقدامات زیادی را انجام داده‌اند.

کمیسیون اقتصادی اروپا نیز با توجه به اهمیت کارآفرینی شرکت‌های‌ کوچک و متوسط در رشد اقتصادی جوامع ، هر ساله اقدامات کشورهای‌ اروپایی بویژه کشورهای پیشرفته اروپا را در چارچوب مواردی مانند آموزش‌ برای یک جامعه کارآفرین ، دسترسی به منابع مادی برای شرکت‌های کوچک‌ تر و در یک مرحله زودتر ، تأمین مالی برای گسترش شرکت‌ها با تکنولوژی‌ بالا ، دسترسی به تحقیق و نوآوری و استفاده بهتر از ثبت اختراعات‌ برای شرکت‌های کوچک و متوسط ، بهبود استخدام و شرایط کاری را هماهنگ می‌کند. این کمیسیون برای کشورهای اروپایی که عضو بلوک شرق‌ سابق بوده و نظام اقتصادی آن‌ ها در حال گذر از اقتصاد بسته به اقتصاد بازار آزاد است ، نیز برنامه‌ هایی را طراحی و با حمایت‌های مالی این کشورها را در اجرای این برنامه کمک می‌نماید. گرچه موانع و مشکلات‌ توسعه کارآفرینی و شرکت‌های کوچک و متوسط در این کشورها زیاد است؛ اما با توجه به گذشت یک دهه از آغاز خصوصی‌سازی گام‌های مثبت اولیه‌ در این زمینه برداشته شده و دولت‌های این کشورها توجه ویژه‌ای به این‌ موضوع دارند.

در این مقاله شاخص‌های کارآفرینی که مرتبط با توسعه اقتصادی بوده و شامل تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر شاغل ، توانایی سرمایه‌گذار مخاطره‌ آمیز برای توسعه کسب و کار ، درک مدیران از کارآفرینی و هزینه‌ تحقیق و توسعه می‌شود، در ارتباط با 24 کشور اروپایی بررسی شده و در آخر نیز جهت آشنایی با سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه کارآفرینی کشور اتریش مطالعه موردی می‌گردد.

نویسندگان : محمود احمدپور - حجت اله رضازاده - ناهید شیخان

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 27 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

مقاله : كارآفرینی اجتماعی

مقاله ای از دكتر سید محمد مقیمی ، استادیار كارآفرینی دانشگاه تهران میباشد . 
سر فصلها و مطالبی كه در مقاله آمده است به شرح زیر می باشد :
تاسیس حكومت جامعه مدار - ویژگی های سازمان های غیر دولتی NGO -  كارآفرینی چیست و دیدگاه صاحب نظران - انواع سرمایه هایی كه كارآفرینان ایجاد میكنند در چهار دسته مالی ، هنری ، محیطی و اجتماعی می باشد . تعاریف كارآفرینی اجتماعی _ مراحل فرآیند كارآفرینی اجتماعی : 1) توسعه یك ایده جدید یا گسترش یك ایده قدیمی 2) مطالعه و بررسی ایده ها 3) آماده كردن یك طرح شغلی ، بازاریابی و بررسی امكانات - تفاوت كارآفرینی اقتصادی و اجتماعی - نقش های كارآفرینان اجتماعی - مزایای كارآفرینی اجتماعی - 

چکیده:
دیدگاه های صاحب نظران كارآفرینی همچون ژان باتیست سی ، شومپیتر ، دراكر و استیونسون همان گونه كه در بخش اقتصادی كاربرد دارد، می تواند در بخش اجتماعی نیز به كار گرفته شود. اما به رغم شباهت های بسیار در كارآفرینی این دو بخش، تفاوت هایی نیز بین كارآفرینان اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. ایده كارآفرینی اجتماعی حساسیت های زیادی را برانگیخته است. این مفهوم كلاً مناسب با شرایط امروزی است؛ به گونه ای كه فعالیت اجتماعی را با فعالیتی تجاری تلفیق می سازد. ممكن است زبان كارآفرینی اجتماعی تازه و نو باشد، اما پدیده ای جدید نیست. كارآفرینان اجتماعی به عنوان عاملان تغییر، ایفای نقش می كنند. كه مهمترین این نقش ها عبارتند از: تطابق با ماموریت ایجاد و حفظ ارزش های اجتماعی ( نه ارزش خصوصی )، شناخت و پی گیری فرصت های جدید در جهت آن هدف، حضور در یك فرایند مستمر نوآوری ، تطابق و یادگیری ، فعالیت بدون توجه به محدودیت های وضع شده و ایجاد حس مسئولیت پذیری در قبال نهادهایی كه در جهت ایجاد نتایج مؤثرند. در این مقاله نگارنده علاوه بر بحث درخصوص موضوعات فوق، فرایند كارآفرینی اجتماعی و مزایای آن را نیز بررسی كرده است. 

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 27 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

طرحی بسیار زیبا از كارآفرینی

نماد كارآفرینی
برداشتتان از این طرح كارآفرینی را به ما بگویید ؟

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 16 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: عكس و فیلم كارآفرینی،     | نظرات()

همواره ایده هایی كه به ذهنتان می آید را در همان لحظه ثبت نمایید

ایده ها چیزهای زودگذری هستند که بدون هیچ گونه اطلاع رسانی از ذهن ناخودآگاه شما میجوشند و سپس به همان سرعت ناپدید میشوند. شاید هیچگاه دیگر به خاطرتان نیاید. 
ایده ها در اطراف شما هستند و آنها میتوانند خیلی سریع ظاهر یا ناپدید شوند. باید نسبت به دنیای اطرافتان دریافت پذیر باشید. زمان هایی اتفاق میافتد که شما بخشی از یک گفتگو را میشنوید و یا یک علامت جالبی میبینید. اگر که شما آن فکر را ثبت نکرده باشید در چندین دقیقه از بین خواهد رفت. تصور کنید که ایده های شما مانند پروانه هایی هستند که به بیرون پرواز میکنند. شما به یک تور احتیاج دارید تا آنها را بگیرید و نگذارید فرار کنند.
ایده ها را براحتی و آسانی میتوان ثبت نمود در اینجا ابزارهایی را كه برای این منظور لازم است را بیان میكنیم امیدواریم كه هیچ ایده ای ثبت نشده باقی نماند . ابزار ها و تکنیک های زیادی وجود دارند که میتوانید برای ثبت ایده هایتان استفاده کنید. برخی به صورت انفرادی مناسب است در حالی که برخی دیگر مناسب تیم ها است. بعضی از آنها احتیاج به متعلقات و سرمایه کمتری دارند در حالیکه بعضی دیگر پیچیده هستند. اما همه آنها یک هدف مشترک دارند و آن اینست كه به شما کمک کنند ایده های زودگذرتان را ثبت کنید تا در آینده از آنها بهره ببرید. 
برای مشاهده لیست ابزارها و فواید و نقایصشان به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 14 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: كارآفرینی،     | نظرات()

تاریخچه ای از سیر تكامل كارآفرینی

در اوایل سده شانزدهم میلادی کسانی را که در کار ماموریت بودند کارآفرین خواندند و پس از آن نیز برای مخاطرات دیگر نیز همین واژه با محدودیت هایی مورد استفاده قرار گرفت. از حدود سال 1700 میلادی به بعد درباره پیمانکاران دولت که مسئول امور عمرانی بودند از لفظ کارآفرین زیاد استفاده شده است .
ژوزف شومپیتر با ارائه نظریه توسعه اقتصادی خود در سال 1934 که همزمان با دوران رکود بزرگ اقتصادی بود، موجب شد تا نظر او در خصوص نقش محوری کارآفرینان در ایجاد سود ، مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل وی را ( پدرکارآفرینی لقب داده اند. از نظر وی کارآفرین ، نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی است ) و نقش کارآفرینی عبارت است از: نوآوری یا ایجاد ترکیب های تازه مواد .
دوره های كارآفرینی :
دوره اول - قرون 15 و 16 میلادی :
در این دوره به صاحبان پروژه های بزرگ که مسئولیت اجرایی این پروژه ها همانند ساخت کلیسا ، قلعه ها ، تاسیسات نظامی و ... از سوی دولت های محلی به آنها واگذار گردید کارآفرین اطلاق می شد . در تعریف کارآفرین این واژه به عنوان واسطه و میانجی در مبادلات اقتصادی به کار می رفته است . مثلا مارکوپولو تلاش کرده بود تا راه های تجاری با کشورهای خاور دور ایجاد کند . او در این میان نقش یک واسطه را در مبادلات تجاری ایفا میکرد . 
دوره دوم - قرن 17 میلادی :
این دوره همزمان با شروع انقلاب صنعتی در اروپا بوده و ارتباط شاخص ریسک پذیری و کارآفرینی در این قرن ایجاد شد. کارآفرین به عنوان فردی تلقی می شد که با دولت قرارداد می بست تا خدمات ارائه دهد و یا محصولات تعهد شده را تولید نماید . از آنجا که میزان این قراردادها ثابت ولی هزینه های آنها متغییر بود این امکان وجود داشت که کارآفرین در این مبادلات با ضرر های مالی مواجه شود یا به سودی سرشار دست یابد . ریچارد کانتیلون ، اقتصاددان و نویسنده برجسته قرن هفدهم ، به تدوین نظریه های مرتبط با کارآفرینی پرداخت. کانتیلون کارآفرین را فردی ریسک پذیر معرفی کرد.                                                              
دوره سوم - قرون 18 و 19 میلادی :
افرادی که سرمایه در اختیار داشتند با افرادی که نیاز به سرمایه داشتند متمایز شدند . به عبارت دیگر ، کارآفرینان از سرمایه گذاران جدا شدند . دلیل اصلی ایجاد تمایز بین آنها ، پدیده صنعتی شدن در سراسر جهان بوده است .
دوره چهارم - دهه های میانی قرن بیستم میلادی :
در اواسط قرن بیستم ، کارآفرین به مثابه نوآور مورد توجه صاحب نظران زیادی از جمله شومپیتر اقتصاددان قرارگرفت ، وی معتقد بود : کارکرد یک کارآفرین شامل اصلاح یا دگرگونی کامل الگوهای تولید از طریق استفاده از نوآوری یا به صورت عمومیتر ، یک تکنولوژی امتحان نشده مربوط به تولید جدید یا تولید کالاهای قدیمی به شکل جدید و نو ، گشایش منابع جدید برای فراهم کردن منابع اولیه یا شناسایی بازارهای جدید برای محصولات و سازماندهی صنایع جدید می باشد . در این دوره مفهوم نوآوری شامل خلق محصولات جدید ، ایجاد نظام توزیع جدید یا ایجاد ساختار سازمانی جدید به عنوان یک جزء اصلی به تعاریف کارآفرینی اضافه شده است .
دوره پنجم - دوران معاصر (از اواخر دهه 1970 تا کنون ) :
در این دوره همزمان با موج ایجاد کسب و کار و روند کارگاه های کوچک و رشد اقتصادی و نیز مشخص شدن نقش کارآفزینی به عنوان تسریع کننده این ساز و کار ، توجه زیادی به این مفهوم شد و رویکرد چند جانبه به این موضوع صورت گرفت. در این دوره به تدریج روان شناسان ، جامعه شناسان و دانشمندان و محققین علوم مدیریت نیز به ابعاد مختلف کارآفرینی و کارآفرینان توجه نموده اند .

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 13 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: كارآفرینی،     | نظرات()

عوامل تاثیر گذار بر فرآیند كارآفرینی

1- اقتصادی و بازاری :
    منایع مالی (دسترسی به وام)
    زیر ساخت های اقتصادی (جاده – ارتباطات)
    نیروی کار ماهر
    خدمات تخصصی (مشاوره و حسابداری)
    تسهیلات فیزیکی
   محیط اقتصادی کلان (تورم و نرخ بهره)

2- ساختار پویایی صنعت :
    اندازه بازار
    تمرکز جغرافیای صنعت
    رشد بازار
    استراتژی شرکت های بزرگ

3- چهارچوب قوانین و مقررات :
    سیستم مالیاتی
    قوانین و مقررات
    سیستم حقوق (مالکیت معنوی)
    سیاست های حمایتی (مشوق های مالیاتی)

4- سرمایه های اجتماعی :
    یکپارچگی و یا سلسله مراتب اجتماعی
    شبکه کارآفرینی
    فرهنگ احترام به کارآفرین
    پشتیبانی نهادی
    سیستم آموزشی (تدریس کارآفرینی)

5- جنبه های فردی مربوط به کارآفرین :
    تجربه کاری (تجربه مدیریتی و مشاغل قبلی)
    عوامل جمعیت شناسی
    تحصیلات 
    ظرفیت کارآفرینی
    دارایی

نوشته شده در تاریخ شنبه 11 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: كارآفرینی،     | نظرات()

كارآفرینان پیشرو و پیشگامند

كارآفرین باشید همچون شخص رهبر ، فرهمند ، نوآور و پیشتاز در این عكس 

كارآفرین پیشگام

نوشته شده در تاریخ جمعه 10 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: عكس و فیلم كارآفرینی،     | نظرات()

مقاله : اهداف برنامه های توسعه كارآفرینی و كسب و كارهای كوچك

مطالب و مباحثی از مقاله :
مرز بین دو مفهوم كارآفرینی و مدیریت كسب و كارهای كوچك - معیار تعریف كسب و كار كوچك در كشور های مختلف - اهداف برنامه های توسعه كارآفرینی شامل : افزایش اشتغال ، توسعه اقتصادی ، افزایش رقابت در اقتصاد و توسعه كارایی بازار ، افزایش نوآوری و توسعه انتشار فناوری ، كمك به افزایش صادرات ، دستیابی به توسعه منطقه ای ، كاهش انحصار شركت های بزرگ و تمركز زدایی و افزایش مشاركت بخش خصوصی در اقتصاد - 
مشكلات معمول كسب و كارهای كوچك : كمبود سرمایه و توسعه نیافتگی نهادهای مالی مربوط به كسب و كارهای كوچك ، دسترسی نابرابر و محدود به بازارهای سرمایه و اعتباری ، ضعف شدید گرانی و نابرابری در دسترسی به اطلاعات بازار و مشتریان و تامین كنندگان ، ضعف مدیریت و مهارت ها و كمبود نیروی متخصص انسانی ، ظرفیت مازاد ، تسهیلات زیربنایی ناكافی ، موانع قانونی و حقوقی ، عدم توانایی در دستیابی به فناوری مناسب ، نا آشنایی با مسایل كیفیت و استانداردها 

سیدعلیرضا فیض بخش ، استادیار دانشكده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف 
امیر تقی خان تجریشی و روجا امینی 

نوشته شده در تاریخ جمعه 10 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

مقاله : نقش کارآفرینی در توسعه اقتصادی و صنعتی

مقاله ای از سید محمود موسوی مشهدی ، دانشیار گروه مهندسی مكانیك دانشكده فنی دانشگاه تهران ؛ سرفصلهای این مقاله به شرح زیر است : 

كارآفرین كیست - SME - نتایج یك تحقیق در رابطه با كارآفرینی - فعالیت های كارآفرینی بر اساس ضرورت ها و فرصت ها - نمودار توزیع كارآفرینان بر اساس محدوده سنی و جمعیت - سرمایه مورد نیاز كارآفرینان از دو منبع اصلی تامین میگردد : 1) سرمایه ریسك پذیر كلاسیك 2) منابع مالی غیر رسمی - مراكز توسعه كسب و كار كوچك SBDC

چكیده : 

در این مقاله به ویژگی‌های " اقتصاد دانش محور " اشاره شده و كارآفرین به عنوان نیروی محركه اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد. در این نظام اقتصادی نوآوران، صاحبان فكر و ایده سرمایه‌های اصلی یك بنگاه اقتصادی و از عوامل اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شوند. در این مقاله همچنین به نتایج حاصل از یك كارتحقیقاتی در رابطه با كارآفرینی در ایران و آثار اقتصادی و صنعتی آن اشاره شده و باتوجه به نتایج حاصله بر ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ كارآفرینی تاكید می‌شود. در نهایت به منظور توسعه كارآفرینی در كشور پیشنهاداتی ارائه گردیده است.

جهت دانلود متن كامل مقاله كلیك نمایید .

نوشته شده در تاریخ جمعه 10 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

مقاله : كارآفرینی و رسالت دانشگاه

مقاله ای از استادیار دانشگاه سید ابولفضل علوی می باشد كه سیر مطالب در این مقاله و مباحثی كه در ارتباط با آنها مطالبی بیان شده است به شرح زیر می باشد : 
بررسی سیر تاریخی موضوع كارآفرینی و ویژگی های شخصیتی كارآفرینان - مفهوم كارآفرینی - نظریات اقتصاد دانانی چون : ژان باتیست سی ، ژوزف شومپیتر ، آدام اسمیت ، مایز پایه گذار مكتب نوین اتریش و كیرزنر - نیاز به توفیق ، مركز كنترل درونی ، تمایل به مخاطره پذیری ، نیاز به استقلال و خلاقیت - مك كله لند و دوره های آموزشی كارآفرینی - برنامه ملی كارآفرینی در وزارت علوم - مطرح كردن كارآفرینی بعنوان اولویت دولت و رسالت دانشگاه - الگویی نظری برای پرورش مدیر كارآفرین كه نموداری بسیار كامل و جالب است - 

چکیده:

در دهه جاری جمعیت فعال كشور از مرز شصت میلیون نفر خواهد گذشت و جامعه ما به ایجاد حدود 10 میلیون واحد شغلی نیازمند است . لذا در حال حاضر با توجه به این حقیقت كه بزرگترین چالش اقتصاد ایران بحران بیكاری است از مهمترین و اساسی ترین وظایف دولت اشتغال زایی و كارآفرینی است. بالاخص ، آموزش عالی كشور در جهت سیاست ها و جهت گیری های اخیر آن به سمت تحقیقات و فناوری رسالتی مضعف در زمینه كارآفرینی دارد . قابل توجه است كه در آمریكا 81% مشاغل ، طی سال های 1969-1976 توسط شركت های خصوصی ایجاد شده كه نشان دهنده عدم كارآیی نظام های اداری دولتی در روند اشتغال زایی است و براساس مطالعات انجام شده در این كشور طی سال های 1980-1995 حدود 18% مشاغل ناشی از تاسیس كسب و كار جدید بوده است . لذا رویكرد مسائل آموزشی به بحث كارآفرینی از ضروری ترین نیازهای جامعه علمی كشور است كه به شناسایی و پرورش استعداد های كارآفرینان پرداخته و بستر مناسب جهت اشتغال زایی در جامعه را فراهم می سازد . به نظر بسیاری از افراد صاحب نظر كارآفرینی موتور تغییرات اجتماعی است و حیات نظام های اقتصادی در تخریب بنیادهای كهن و ناكارآمد و جایگزینی آن ها با نهادهای كارآمد و نوین است. كارآفرینان افرادی مخاطره پذیرند كه به واسطه نوآوری در منابع ، روش ها ، سازمان ، محصولات و مخصوصاً بازاریابی های جدید فرایند تخریب خلاق را در درون نظام های اقتصادی انجام داده و باعث رشد و توسعه اقتصادی و تجدید حیات ملت می شوند. به رغم اهمیت موضوع در جامعه دانشگاهی ، بحث كارآفرینی و ایجاد رشته های مربوط تاكنون مورد توجه جدی قرار نگرفته و این در حالی است كه امروزه فقط در امریكا و كانادا در بیش از 500 دانشكده ، رشته های آموزش كارآفرینی فعال است. اهمیت مسئله « كارآفرینی » باعث شده تا علاوه بر اقتصاددانان ، روانشناسان و جامعه شناسان نیز آن را مورد بررسی قرار دهند. به هر تقدیر در سال های اخیر در كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه این وفاق ملی شكل گرفته كه بحران بیكاری بجز از طریق توسعه كارآفرینی و دمیدن روح نوآوری در كالبد اجتماعی امكان پذیر نیست. 

نوشته شده در تاریخ جمعه 10 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

اجزای بیزینس پلن

نموداری از اجزای یك طرح كسب و كار . نظرتان را در ارتباط با این نمودار و در جهت كامل نمودن آن بیان نمایید .

بیزینس پلن

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 9 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: عكس و فیلم كارآفرینی،     | نظرات()

مقاله : آیا كارآفرینی استراتژی دانشگاه ها را تغییر میدهد

چكیده : 

با روند تغییرات بین ‌ الملل و گذر از جامعه صنعتی به سمت جامعه اطلاعاتی، اتخاذ استراتژیهای جدید در راستای استفاده از ارزشها و فرصتهای جدید در دانشگاهها ضروری به نظر می ‌ رسد. بویژه اینکه با توجه به اهمیت امر توسعه همه جانبه اقتصادی و سیاسی که توسعه آموزش و پژوهش نقش بسیار کلیدی در آن دارد و نیز اهمیت روزافزون سه انقلاب در دنیا یعنی انقلاب کارآفرینی، انقلاب دیجیتال و انقلاب اینترنت ( که به سه انقلاب E-D-I معروف می ‌ باشند)، دانشگاهها در جهت تغییر الگوهای آموزش و پژوهش و تغییر مهارتها و تواناییهای دانشجویان می ‌ بایستی دست به تغییرات استراتژیک در حوزه ‌ های پژوهشی و آموزشی بزنند .

لذا در این مقاله سعی گردیده ضمن معرفی خلاصه ‌ ای از آموزش کارآفرینی که موتور توسعه اقتصادی نامیده شده و فرآیندی است که فرد با ایده و فکر جدید خود و طی مراحلی به ایجاد کسب و کار و معرفی محصول و خدمت جدید در جامعه مبادرت می ‌ نماید‏، ضرورت اضافه کردن دو دالان جدید در وضعیت فعلی دانشگاههای کشور به عنوان مسیرهای جدید آموزش و پژوهش مورد توجه قرار گ یرد. بدین معنا که تا به حال دانشگاه ‌ ها تنها در دالان اول یعنی مسیر آموزش دانش تخصصی به دانشجویان فعال بوده و به این دو دالان مهارتهای کسب و کار و تواناییهای کارآفرینی به عنوان دو جهت استراتژیک برای آینده محتواهای درسی برای دانشجویان، آن چنان که باید، توجه ننموده‌اند . طبیعی است که این دو دالان با توجه به مخاطرات بین ‌ المللی و در جهت کسب ارزش افزوده از آخرین تغییرات جامعه اطلاعاتی پیشنهاد گردیده است .

دكتر محمود احمدپور داریانی ، استادیار دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران

در این مقاله در ارتباط با موارد زیر مطالبی بیان شده است : 

تعاریف كارآفرینی و مفاهیم آن - برداشتهای متفاوت از مفهوم كارآفرینی - بحث در گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی - آموزش كارآفرینی و اهداف - ارتباط بین تحصیلات و كارآفرینی - چه كارآفرینانی موفق هستند - ضرورت جهت گیری نوین استراتژیك - آینده ارزش آفرینی كشورها در الگو های كسب و كار - مسیرهای موفقیت در عرصه آموزش دانشگاهی - مدل استراتژیك كارآفرینی دانشگاه - مدل مفهومی تواناسازی دانشجویان در عرضه كسب و كار آینده - انقلاب دیجیتال - انقلاب اینترنت - انقلاب كار ( عصر كارآفرینی و نوآوری ) 

جهت دانلود متن كامل مقاله كلیك نمایید . 

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 7 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

مقاله : كارآفرینی و آموزش عالی : اصول و موانع

چكیده : 
از مهمترین نیازهای جامعه امروز، توسط نظام آموزش عالی واكنش نشان دادن مناسب‌ در برابر تغییرات اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی با هدف توسعه انسانی است. از اهداف آموزش و كارآفرینی در آموزش عالی ، بهبود توانایی‌های فردی و تخصصی دانشجویان است. این اهداف به منظور آماده‌سازی دانشجویان برای تولید محصولات و تأسیس شركت‌ های جدید و بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم تدوین و طراحی شده‌اند. این مقاله به اجمال به وضعیت توسعه انسانی در ایران ، با شاخص‌هایی همچون تحصیلات ، تولید ناخالص داخلی و متوسط طول عمر می‌پردازد . نویسنده فلسفه‌ های معرفت‌ شناسی و سیاسی در آموزش عالی و اهمیت هر یك را در یادگیری و رشد شناختی ، شامل رشد مهارت‌ های فردی و تخصصی و توانمندی‌ های كارآفرین ، به بحث می‌گذارد. ویژگی‌ های فردی به عنوان بخش اعظمی از توانایی فرد در كارآفرین شدن تعیین شده‌ است. برخی از این ویژگی‌ ها به بحث گذاشته شده و پیشنهاد شده كه مهارت‌های كارآفرینی ، نظیر مسأله‌گشایی ، ارتباطات ، كارگروهی و پشتكار تقویت شوند. در پایان سرمایه‌گذاری در آموزش عالی و تحقیق و توسعه به همراه نوآوری‌ های ساختاری و درسی به عنوان اصول بنیانی برای نهادینه سازی كارآفرینی در دانشگاه‌ ها و توسعه اقتصادی شناخته شده‌ اند. حمید رضا آراسته 
در این مقاله به موارد زیر پرداخته شده است :
گزارش سازمان ملل درمورد معضل اجتماعی بیكاری - شاخص توسعه انسانی - عوارض بیكاری - كیفیت توسعه انسانی - دو فلسفه متفاوت معرفت شناسی و سیاسی در آموزش عالی - نقش دانشگاه در كارآفرینی - برنامه های درسی و كارآفرینی - مدارس فنی و حرفه ای - چگونگی رشد ویژگی های كارآفرینی در میان دانشجویان - مهارت های مورد نیاز دانشجویان برای كارآفرینی - مساله گشایی - پشتكار - كار گروهی - ایجاد ارتباطات - سرمایه گذاری در آموزش عالی و تحقیق و توسعه - 

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 7 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

مقاله : طراحی ساختار سازمانی مراكز و آموزشگاههای كارآفرینی در كشور

چكیده : 
 امروزه كارآفرینی، موتور توسعه اقتصادی در كشور‌ها محسوب می‌شود و تمام كشور‌ها تلاش می‌كنند تا كارآفرینی را در كشورشان توسعه بدهند. با توجه به اهمیت فوق‌العاده كارآفرینی و ضرورت توسعه آن در كشور، این تحقیق با هدف مطالعه و طراحی ساختار سازمانی مراكز و آموزشگاههای كارآفرینی در كشور انجام شده است. در این تحقیق با استفاده از مطالعات تطبیقی مراكز موفق كارآفرینی و با توجه به مبانی نظری طراحی ساختار سازمان و در نظر گرفتن شرایط بومی و منطقه‌‌ای كشور‍، ساختار سازمانی مناسب مراكز و آموزشگاههای كارآفرینی طراحی گردیده است.

دكتر محمود احمدپور داریانی ، استادیار گروه مدیریت و دانشگاه صنعتی امیركبیر و دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران
اسداله كرد نائیج ، استادیار مركز مطالعات مدیریت و بهره وری دانشگاه تربیت مدرس
شهاب الدین شمس ، دانشجوی دكترای مدیریت دانشكده مدیریت دانشگاه تهران 

نوشته شده در تاریخ شنبه 4 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

مقاله : بررسی جریان خصوصی سازی و تاثیر آن بر تقویت كارآفرینی در ایران

چكیده : 

سیاست خصوصی سازی در پی عملكرد ضعیف و غیر كارای فعالیتهای اقتصادی بنگاهها و موسسات دولتی ، در اكثر كشور های در حال توسعه اتخاذ گردیده است. كاهش حجم تصدی و دخالت دولت در اقتصاد ، تقویت ظرفیت كارآفرینی و افزایش كارایی بنگاهها ، تخصیص بهینه منابع و ایجاد تعادل اقتصادی از جمله اهدافی است كه خصوصی سازی ، دنبال می كند. یكی از دلایل عمده برای خصوصی سازی تشویق كارآفرینی است . خصوصی سازی بنگاهها را وادار می كند تا از منابع و مهارتهای توسعه یافته در تطبیق با تقاضای بازار جهت باقی ماندن استفاده نمایند . خصوصی سازی از طریق ایجاد فعالیتهای جدید سرمایه گذاری و نوآوری و تقبل ریسك بین بنگاه های مختلف به كار آفرینی منجر می گردد. این پژوهش به بررسی رابطه خصوصی سازی و میزان كارآفرینی شركتهای واگذار شده از طریق بورس اوراق بهادار می پردازد و نشان می دهد كه خصوصی سازی بر ظرفیت كارآفرینی شركتها اثر مثبت داشته است.


دكتر محمد حسین مهدوی عادلی ، استادیار دانشكده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه فردوسی مشهد

حسین رافعی ، كارشناسی ارشد اقتصاد


جهت دانلود متن كامل مقاله كلیك نمایید .

نوشته شده در تاریخ شنبه 4 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

جملاتی کارگشا برای کارآفرینان

پیتر دراکر:
برای نوآوری موثر 
و هدفمند کافی است موفقیت یا شکست پیش بینی نشده به یک فرصت تبدیل شود .
فرصت منبع نوآوری است
.
یک مدیر خوب کسی است که کاری بکند تا آدم های معمولی دست آوردهای فوق العاده داشته باشند .

استیون کاوی : نگرش شما تعیین کننده مرتبت و وسعت نظر شما است .

امی تان : اگر نمیتوانید سرنوشت خود را تغییردهید ، حداقل نگرش خود را تغییر دهید .

دکتر رابینز : با کار کردن بر روی ایده هایتان به آنها ارزش دهید .

ویلیام برنباخ : یک ایده میتواند به خاک بخورد و یا به جادو تبدیل شود ، این بستگی  به فردی دارد  که با آن برخورد میکند .

دکتر رابینز :
خلاق کسی است که بینش دارد تا آنچه را کسی تا به حال ندیده است و نشنیده است ببیند و بشنود .

گسترش فرهگ اعتماد به نفس به پدیده طبیعی پر ارزش دیگری منجر خواهد شد که سادگی است .


بیل گیتس
 : مهمترین گام برای رسیدن به خواسته ها درست طلبیدن است .

البرت هیوپارد : بزرگترین اشتباه انسان این است که از اشتباه کردن بترسد .

امام علی (ع) : عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود .

هلن کلر : به هر کاری که اراده کنیم تواناییم اگر آنگونه که سزاوار است پیگیر آن باشیم .

رومن رولان : شکست باید انرژی خفته ما را بیدار کند .

رسول اکرم : دانش را فرگیرید حتی اگر در چین باشد .

نوشته شده در تاریخ جمعه 3 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: سخنان جالب درباره كارآفرینی،     | نظرات()

بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت ، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با كارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

چكیده : 
این پژوهش به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت‌ نفس با كارآفرینی در دانشجویان دانشگاه دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 400 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یك نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایانی سنجی آزمونهای مورد استفاده به كار گرفته شد. هر دو نمونه با روش نمونه‌ گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها علاوه بر روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه برای آزمون فرضیه‌ ها استفاده شد. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش شامل پرسشنامه سنجش صفات كارآفرینی ، آزمون جهت‌گیری كارآفرینی ، آزمون خلاقیت ، پرسشنامه انگیزه پیشرفت و آزمون عزت نفس بودند. پرسشنامه‌ های سنجش صفات‌ كارآفرینی ، جهت‌گیری كارآفرینی و انگیزه پیشرفت توسط پژوهشگران این تحقیق به فارسی برگردانده شد و ضرایب اعتبار و پایانی آنها محاسبه گردید. فرضیه‌های این پژوهش شامل چهار فرضیه اصلی و 8 فرضیه فرعی است ، كه روابط ساده و چندگانه بین متغیر های پیشبین خلاقیت ، انگیزه پیشرفت و عزت‌ نفس را با متغیر ملاك كارآفرینی در كل نمونه و به تفكیك در نمونه‌ های دختران و پسران مطرح می‌سازند. نتایج این پژوهش با یافته‌ های تحقیقات انجام شده در خارج از كشورها هماهنگند . 

دكتر حسین شكر كن ، دكتر بهمن نجاریان ، دكتر منیجه شهنی ییلاق ؛ اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز 
مسعود برومند نسب ، دانشجوی دكترای روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز 

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 2 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

مقاله : خانواده و راه كارهای توسعه كارآفرینی زنان ایرانی

چكیده :
توجه به استعداد و نقش زنان در توسعه كشورها ضرورت دارد. بسیاری از دولت ها در بحران های اقتصادی توانسته اند با اتخاذ تدابیر و سیاست هایی و با بهره مندی از نیروی كار زنان بر بحران های جامعه خود فایق آیند و در مسیر توسعه موفق شوند. تئوری های اجتماعی بیان می دارند كه محیط كار ، خانواده و ساختار زندگی اجتماعی بر دسترسی زنان به فرصت های شغلی و عمل كرد آنان موثر است. خانواده ها می توانند فرصت ها یا محدودیت هایی را به صورت عوامل بازدارنده یا تقویت كننده به وجود آورند كه بر روی كوشش های فردی زنان در كسب و كار تاثیرگذار باشد. مقاله حاضر شرایط خانوادگی زنان كارآفرین و حمایت های خانواده زنان را از فعالیت های كارآفرینانه آنان را مطالعه می كند. نتایج این مطالعه نشان می دهد كه نیازهای اقتصادی خانواده مهم ترین عامل در ورود زنان به كارآفرینی محسوب می شود و بعد از آن، خانواده كارآفرین، حمایت عاطفی خانواده ، فوت همسر ، متاركه ، حمایت مالی و در نهایت حمایت شبكه ای خانواده از عوامل مهم و تاثیرگذار در توسعه كارآفرینی زنان است .
پروانه گلرد ، دكترای مدیریت و محقق كارآفرینی 

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 2 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

مقاله : سنجش میزان كارآفرینی مدیران صنعت مطالعه موردی استان خراسان

چكیده :
با توجه به نقش اساسی كارآفرینی در تداوم ، رشد و توسعه بخش های مختلف اقتصادی در سطح ملی و جهانی، ایجاد بستر و فضای مناسب برای حمایت از كارآفرینی و كارآفرینان درخور توجه است. در این مقاله سنجش میزان كارآفرینی مدیران، اعم از مدیران نمونه و سایر مدیران صنعت، به منظور كمك به انتخاب درست و صحیح مدیران نمونه صنعت، مدنظر می باشد.
جامعه آماری این تحقیق؛ مدیران شاغل در بخش خصوصی صنعت خراسان طی سال 1381 و 5 سال قبل از آن بوده اند. روش تحقیق به صورت توصیفی و پیمایشی بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سنجش میزان كارآفرینی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد كه مدیران نمونه صنعت استان خراسان كارآفرین فعال و سایر مدیران صنعت بالقوه كارآفرین هستند و بین میزان كارآفرینی این دو دسته از مدیران تفاوت معناداری وجود دارد .

دكتر مصطفی كاظمی ، استادیار گروه مدیریت دانشكده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی 
یعقوب مهارتی 

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 2 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: مقالات کارآفرینی و مدیریت،     | نظرات()

پنج اصل برای داشتن سازمان و کسب و کار استراتژی محور

1 - استراتژی را به اصطلاحات عملیاتی ترجمه كنید : كارت امتیازی متوازن دستورالعملی فراهم می كند كه مواد و عناصر موجود در سازمان جهت ایجاد ارزش درازمدت با یكدیگر تركیب شوند. این روش، چارچوبی جهت تشریح و انتقال استراتژی به صورتی مداوم و آگاهانه فراهم می كند. اگر ما نتوانیم استراتژی را تشریح كنیم، نمی توانیم اجرای آن را انتظار داشته باشیم. سازمانها با ترجمه استراتژی خود به ساختار منطقی یك نقشه استراتژی، ضمن پر كردن شكاف میان فرموله كردن و اجرای استراتژی، نشان می دهند كه چگونه دارایی های نامشودشان به نتایج ملموس ( مالی ) تبدیل می شود .
2 - سازمان را در جهت استراتژی همسو كنید : برای اینكه عملكرد سازمان بهینه تر از حاصل جمع عملكرد بخش های مختلف آن باشد، استراتژی های فردی باید با یكدیگر تركیب و ادغام شوند.  از سوی دیگر، از آنجا كه سازمانهای سنتی حول محور تخصص های وظیفه ای طراحی شده اند، هر كدام از این واحدها مانعی بر سر راه اجرای استراتژی محسوب می شوند و سازمانها را با مشكل هماهنگی و ارتباطات میان واحدها مواجه می كنند. سازمانهای استراتژی محور این سد و مانع را در هم می شكنند. مدیران این سازمانها ساختار گزارشگری رسمی را با مضامین و اولویتهای استراتژی جایگزین می كنند، مضامینی كه پیام ها و اولویت های هماهنگ را در سرتاسر واحدهای سازمانی منتشر می سازند.
3 - استراتژی را به كار هر روز تمامی افراد تبدیل كنید : مدیران عامل سازمانهای موفق نمی توانند به تنهایی استراتژی های جدید را پیاده كنند بلكه به مشاركت فعال كلیه كاركنان خود نیاز دارند. سازمان استراتژی محور نیازمند آن است كه تمامی كاركنانش استراتژی را بفهمند و كار روزمره خود را به نحوی انجام دهند كه به موفقیت آن استراتژی كمك كند. این موضوع یك دستور از بالا به پایین نیست، بلكه یك مراوده از بالا به پایین است. به جای جاری ساختن اهداف از طریق سلسله مراتب دستوری، در كل مجموعه استراتژی یكجا و از بالا به پایین منتقل می شود. افراد و واحدهای سازمان در سطوح پایین می توانند اهداف خود را در پرتو اصول وسیع تری تدوین كنند. سرانجام اینكه سازمانهای موفق، سیستم پاداش و جبران خدمت خود را به كارت امتیازی متوازن متصل می كنند. مدیران این سازمانها، سیستم پاداش مبتنی بر عملكرد گروهی را برسیستمهای مبتنی بر كار فردی ترجیح داده و معیارهای ارزیابی واحدهای كسب و كار و بخشهای مختلف سازمان را ملاك پرداخت پاداش قرار می دهند.
4 - استراتژی را به یك فرآیند مستمر تبدیل كنید : تحقیقات نشان می دهد كه 85 درصد تیم های مدیریت، كمتر از یك ساعت در ماه را به بحث پیرامون استراتژی اختصاص می دهند و بنابراین جای تعجب ندارد اگر اجرای استراتژی ها با شكست مواجه شود. شركتهای موفق برای مدیریت بر استراتژی، از فرآیندی به نام فرآیند دوحلقه ای استفاده می كنند. فرآیندی كه مدیریت تاكتیكها و مدیریت استراتژی را به یكدیگر پیوند می زند تا فرآیندی یكپارچه به وجود آورد. در راستای این اقدامات؛ 1- استراتژی با فرآیند بودجه بندی مرتبط می شود؛ 2- جلسات مدیریتی خاصی به صورت منظم(ماهانه، دو هفتگی و..) با نام جلسات مدیریت ساده به منظور بررسی استراتژی تشكیل می شود تا طیف وسیعی از مدیران بتوانند در مورد استراتژی صحبت كنند؛3- فرآیندی برای یادگیری و سازگاری استراتژی به وجود می آید.در واقع به محض اجرای كارت امتیازی متوازن، سیستمهای بازخورد، گزارش های پیشرفت را ارائه می كنند و سازمانها می توانند فرضیه های استراتژیك را مورد آزمایش قرار بدهند.
5 - تحول را از طریق رهبری مدیریت ارشد به حركت در آورید : برای ایجاد یك سازمان استراتژی محور به چیزی بیش از ابزارها و فرآیندها نیاز است. تجربه نشان داده است كه مهمترین شرط موفقیت، تعلق و مشاركت فعال تیم مدیریت ارشد است. از آنجا كه كارت امتیازی متوازن نه یك پروژه ارزیابی، بلكه یك پروژه تحول محسوب می شود، لذا اگر آنهایی كه در راس سازمان هستند، رهبرانی غیر فعال برای این فرآیند باشند، تحول رخ نخواهد داد، استراتژی پیاده نخواهد شد و فرصت برای عملكرد موفقیت آمیز از بین خواهد رفت. به اعتقاد John Kotter ، برای ایجاد تحول دگرگون ساز، رهبران بایستی سه اقدام را انجام دهند : 1- ایجاد یك احساس ضرورت و نیاز شدید 2- ایجاد یك ائتلاف هدایت شده و 3- تدوین یك چشم انداز و استراتژی.

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 1 شهریور 1391    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: استراتژی كارآفرینانه،     | نظرات()