تبلیغات
"/> "/> آفرینش پویا - مطالب اردیبهشت 1393

مهارت های مدیریتی در کسب و کار های کارآفرینانه

الف) مدیریت زمان: زمان سرمایه ای ارزشمند است و کالایی کمیاب و محدود که قابل خریداری، ذخیره شدن و نگهداری نمی باشد. مدیریت زمان وسیله ای برای صرفه جویی در زمان، آمادگی قبلی داشتن برای فعالیت های اجتماعی، کاهش حجم کار، نظارت بر روند پیشرفت کار ها، تنظیم وقت، آمادگی بهتر برای روز کاری بعد، سازماندهی کار های جاری روزانه، ایجاد تصویر روشن و کلی از اهداف روزانه، تمرکز روی مسائل ضروری، اتلاف کم انرژی، تصمیم گیری درباره الویت ها، افزایش اثربخشی از طریق هماهنگی بین وظایف و خودکنترلی و کاهش فشار و نگرانی روانی است و تسلط بر خود در رویارویی با حوادث پیش بینی نشده افزایش می یابد. مدیریت پیوسته زمان، یعنی نگرش مثبت به زندگی داشتن است.
مباحث مرتبط با مدیریت زمان عبارتند از:
•    فرایند بهبود مدیریت زمان
•    تعیین الویت ها
•    دلایل تخصیص وقت برای کار های کم اهمیت
•    مدیریت از طریق تفویض اختیار

ب) کار تیمی:
یکی از مهم ترین ابزار های موفقیت فعالیت های کارآفرینانه تشکیل شبکه و گروهی منسجم و هماهنگ است تا از طریق آن بتوان از پس اقدامات سخت و طاقت فرسای کارآفرینی برآمد. تیم ها با همدلی، همسویی و هم راستایی می توانند هم افزایی مثبت و اثربخشی را ایجاد نمایند و از طریق تشکیل گروه های موثر کار های مهمی را انجام دهند.
یک تیم موثر باید متشکل از سه گروه باشد:
1- افرادی که دارای تخصص فنی هستند.
2- افرادی که در حل مساله و تصمیم گیری مهارت دارند.  
3- اعضایی که توان بالایی برای شنوایی دارند و در زمینه روابط انسانی داراری مهارت هستند.
مبانی کار تیمی:
1- سازگاری و انعطاف
2- تشریک مساعی
3- تعهد
4- ارتباط
5- افزایش صلاحیت ها
6- اعتماد به موفقیت تیم
7- نظم و ترتیب
8- افزودن بر ارزش همکاران در کار تیمی
9- شور و اشتیاق قلبی
10- هدفمندی
11- آگاهی از ماموریت خود
12- آمادگی
13- رابطه مندی
14- خودارتقا دهندگی
15- ازخودگذشتگی
16- راه حل گرایی
17- پیگیری و هرگز تسلیم نشدن

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: كارآفرینی،     | نظرات()

مدل تلسکوپی توسعه کارآفرینی

موفقیت در هر کسب و کاری به مهارت های خاصی نیاز دارد. کسب و کار در دنیای امروز با آنچه که در گذشته بود بسیار تفاوت دارد و طبیعتا نحوه ی عملکرد صاحبان کسب و کار ها نیز با گذشته تفاوت دارد. دنیای امروز دنیای فناوری، ارتباطات و سرعت است و به همین دلیل مهارت های مورد نیاز در کسب و کار ها باید در حدی باشد تا بتواند جوابگوی نیاز های دنیای رقابتی امروز باشد. برای موفقیت در کسب و کار علاوه بر داشن فنی و تخصص کافی در آن زمینه نیاز به پنج مهارت کسب و کار آینده ساز نیز وجود دارد. این پنج مهارت که دالان موفقیت نامیده می شوند عبارتند از:
•    مهارت های مدیریتی ( ارتباطات، تصمیم گیری، کار گروهی و سرپرستی)
•    مهارت زبان خارجه به خصوص زبان انگلیسی
•    مهارت های مالی و اقتصادی ( هزینه و سود، نگاه اقتصادی و آشنایی با اصول حسابداری)
•    مهارت های بازاریابی ( خرید و فروش، مفاهیم بازار و بازاریابی)
•    مهارت استفاده از فناوری اطلاعات ( توانایی کار با رایانه، جست و جو در اینترنت و تجارت الکترونیک)
نکته ی مهم این است که تمامی این مهارت ها اکتسابی اند و هیچ کس به طور مادرزاد دارای این مهارت ها نیستند. آنها فقط توانسته اند با سعی و تلاش بسیار این مهارت ها را در زندگی فراگیرند و در کسب و کار خود به کار بندند.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: كارآفرینی،     | نظرات()

انواع کسب و کار از ابعاد مختلف

با توجه به تعریف و متغیر هایی که برای کسب و کار بیان شده حیطه و عناصر کسب و کار در قالب تقسیم بندی های مختلفی ارائه گردیده اند که در یکی از مهم ترین این تقسیم بندی ها کسب و کار ها به سه دسته اصلی تقسیم شده اند:
1. کسب و کار صنعتی : فرایند تولید یا استخراج کالا برای مصرف نهایی یا استفاده ی صنایع دیگر برای تولید توجیه دارد.
2. کسب و کار خدماتی : شامل فعالیت هایی است که برای انتقال کالا ها و خدمات از مکان تولید به محل مصرف، ضروری اند.
3. کسب و کار تجاری : وضعیت نهایی فعالیت کسب و کار شامل خرید و فروش کالا ها و خدمات می باشد.

در یک تقسیم بندی دیگر کسب و کار ها را به چهار دسته تقسیم بندی می کنند:
1. کسب و کار های خانگی: در محل سکونت شخصی و با استفاده از وسایل و امکانات منزل راه اندازی می شوند.
2. کسب و کار های خانوادگی: افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کار می کنند.
3. کسب و کار های روستایی: با توجه به اندازه کوچک روستا ها در مقیاس کوچک هستند و با توجه به غالب بودن فعالیت های کشاورزی و کارگاهی از کارایی خاصی برخوردارند.
4. کسب و کار های مجازی: از ابزار های غیر حضوری بهره برده و برخلاف کسب و کار های سنتی که بر مراودات چهره به چهره همراه مستندات و نظایر آن استوارند می باشد و مشتمل بر دو نوع کسب و کار های الکترونیکی و بدون کارخانه می باشد.

از نظر اندازه کسب و کار ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند:
1. کسب و کار های کوچک: کسب و کار هایی که کمتر از 50 نفر در استخدام دارند که بانک مرکزی زیر صد نفر را برای کسب و کار های کوچک در نظر گرفته است.
2. کسب و کار های متوسط: تعداد افرادی که در آن کار می کنند بین 50 تا 500 نفر می باشد.
3. کسب و کار های بزرگ: ان دسته از کسب و کار هایی که بیش از 500 نفر کارمند داشته و از نظر سود، اندازه و فروش معمولا ارقام بالایی را به خود اختصاص می دهند.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393    | توسط: محمد خلیفه پور    | طبقه بندی: كارآفرینی،     | نظرات()